W życiu prawie każdego z nas przychodzi taki moment kiedy mówimy „Biorę się za siebie”. Najczęściej o swojej sylwetce zaczynamy myśleć przed wakacjami, ważnymi wydarzeniami (np. ślubem) lub na początku roku, gdy świeże są jeszcze w nas noworoczne postanowienia. Pierwsze co przychodzi nam na myśl to zmiana diety. I tu pojawiają się pierwsze problemy.

Ile powinienem jeść?

Większość osób rozpoczynających odchudzanie powie, że im mniej tym lepiej. Dlatego tak popularne są wszelkiego rodzaju głodówki czy diety o bardzo niskiej kaloryczności, obiecujące spektakularne efekty. Często, gdy podejmujemy się odchudzania na własną rękę, niestety bywa tak, że waga po pewnym czasie przestaje spadać. Pierwsze co wtedy robimy to jeszcze mocniej ograniczamy kaloryczność diety. To ogromny błąd. Twój organizm nie będzie działał zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, jeśli nie dostarczysz mu odpowiedniej ilości energii oraz składników odżywczych. Dietetyk pomoże Ci w ustaleniu odpowiedniej kaloryczności diety, uwzględniając Twoją aktywność oraz stan zdrowia.

Akcja eliminacja

Czy wszystkie produkty są dla mnie dobre? Może powinienem wyrzucić z diety cały tłuszcz? A co z glutenem i produktami mlecznymi? Nie dajmy się zwariować i nie ulegajmy żywieniowym modom. To, że pani z telewizji schudła dzięki diecie bezglutenowej nie oznacza, że każdy powinien ją stosować. Może u niej było to uzasadnione, a może to czysty przypadek, bo np. przestała jeść przetworzoną żywność i zaczęła bardziej zwracać uwagę na swoją dietę. Dietetyk pomoże Ci ustalić czy produkty, które spożywasz mogą powodować u Ciebie problemy z wagą. Wskaże także czym można je zastąpić tak, aby dieta była dalej zbilansowana.

A może wspomagacze?

Nie ma cudownego środka na odchudzanie. Te, które powodują spadek masy ciała bez wysiłku, najczęściej są niebezpieczne dla zdrowia. Nie chodzi o „przyspieszenie spalania” ale o to, by Twój organizm już zawsze otrzymywał dobry pokarm, dzięki któremu powróci do równowagi i zacznie spalać zbędną tkankę tłuszczową zamiast ją gromadzić. Wszelka suplementacja witaminami, składnikami mineralnymi czy preparatami ziołowymi może mieć swoje uzasadnienie, ale nie powinna być przyjmowana na „chybił-trafił”. Dietetyk oceni występujące u Ciebie ryzyko niedoborów pokarmowych lub zaleci suplementację o udowodnionym działaniu, dostosowaną do Twoich potrzeb.

Ile czasu będę musiał stosować dietę?

Przestań myśleć o diecie jak o czymś co ma swój początek i koniec. Właśnie dlatego wszelkie restrykcyjne diety są nieskuteczne. Nie jesteś w stanie, a przede wszystkim nie powinieneś, stosować ich w nieskończoność. To, co zwykliśmy nazywać dietą, to tylko półśrodki i pójście na skróty – z różnym skutkiem. Jeśli chcesz zmienić swój wygląd, musisz zmienić swoje życie już na zawsze. Powrót do nawyków sprzed „diety” jest jednoznaczny z powrotem do poprzedniego stanu zdrowia. Dietetyk uzgodni z Tobą taki plan żywieniowy, aby był dostosowany do Twoich potrzeb oraz był zarazem jak najmniej uciążliwy. Da Ci również wskazówki, które pomogą Ci przetrwać czas zmian oraz nauczy dobrego żywienia na resztę życia, abyś już zawsze wiedział jak zadbać o swoje zdrowie.

Znam teorię – czemu miałbym sobie nie poradzić?

Kiedy zaczynamy myśleć o zmianie nawyków żywieniowych, zazwyczaj przyświeca nam jakiś cel. Najczęściej jest to spadek wagi, mniejszy obwód brzucha, założenie mniejszego rozmiaru ubrań. Najlepiej, gdy cel jest „mierzalny”. Wtedy możemy łatwo zweryfikować czy został osiągnięty. Jeśli podejmujesz się zmian na własną rękę, po pewnym czasie wyznaczony cel ucieka Ci z pola widzenia, odkładasz jego realizację. Spadek motywacji to nie jedyne co może Ci się przytrafić. Nie konsultując zmian w swojej diecie ze specjalistą nie jesteś w stanie zweryfikować czy dostarczasz sobie odpowiednią ilość składników odżywczych. Jeśli dzieje się coś nieoczekiwanego, np. waga przestaje spadać lub pogarsza się Twoje samopoczucie, często możesz nie wiedzieć dlaczego tak się dzieje i jak temu zaradzić. Twój dietetyk powinien być także osobą, do której możesz zawsze napisać przykładowego SMS’a i zadać pytanie jeśli coś Cię niepokoi.

Pamiętaj, że tak jak nie powinieneś zażywać leków bez konsultacji z lekarzem, tak samo nie powinieneś dokonywać radykalnych zmian w diecie bez konsultacji z dietetykiem. Najważniejsze jednak to nie nastawiać się na „dietę”, ale na „zmianę sposobu żywienia”. Jeśli więc zmiana ma być trwała, musi być przeprowadzona rozsądnie i bez szkody dla Twojego zdrowia.